Hoelang uw paperassen bijhouden?

Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden.

Hoelang uw paperassen bijhouden?

Zowel voor de fiscale administratie als voor de btw-administratie moet alles 7 jaar bijgehouden worden. In principe loopt die 7 jaar vanaf de eerste dag van het (boek)jaar na dat waarin de boekhouding afgesloten is of de stukken opgesteld zijn. Voor wie een eenmanszaak heeft moet die 7 jaar dus gewoonweg per kalenderjaar bekeken worden.

Op die 7 jaar zijn wel wat uitzonderingen die maken dat alles langer moet bijgehouden worden. Zo moeten investeringsfacturen tot 7 jaar na het jaar van de laatste afschrijving bewaard worden. Daarnaast moeten alle stukken in verband met onroerende goederen 15 jaar bewaard worden. De gerecupereerde btw op onroerende goederen kan immers gedurende 15 jaar herzien worden.

Wie gebruik heeft gemaakt van de optie om een beroepsmatige verhuur met btw te laten verlopen, moet alles zelfs nog langer bijhouden. De btw-herzieningstermijn bedraagt daarvoor immers zelfs 25 jaar. De bewaringstermijn van de betreffende facturen is bijgevolg ook 25 jaar.

Wie een vennootschap heeft met daarin een woning, moet een Postinterventiedossier (PID) bijhouden. Het PID is eigenlijk een map waarin een aantal belangrijke documenten verzameld worden, o.a. alle vergunningen, adviezen, keuringen, plannen e.d. Bij een eventuele verkoop is dat dossier essentieel, dus bijhouden is ook hier de boodschap.