Vanaf 01.07.2022 verplichting tot minstens één elektronische betaalmogelijkheid voor consumenten
Ondernemingen die hun economische activiteit naar particuliere klanten/consumenten richten moeten vanaf 1 juli 2022 aan hen minstens één elektronische betaalmogelijkheid aanbieden.

Ondernemingen die hun economische activiteit naar particuliere klanten/consumenten richten moeten vanaf 1 juli 2022 aan hen minstens één elektronische betaalmogelijkheid aanbieden. Die verplichting zal echter niet gelden in een B2B-relatie, m.a.w. tussen ondernemingen wordt dat niet opgelegd.
Bij een elektronisch betaalmiddel gaat het om een betaalmiddel waar geen gebruik gemaakt wordt van munten en/of biljetten, maar ‘elektronisch’ mag zeer ruim opgevat worden. Het kan gaan van betalingen met een bankkaart via een terminal, tot betalingen via smartphoneapplicaties zoals Payconiq. Ook een betaling via bankoverschrijving of via Paypal is mogelijk. Maaltijdcheques worden echter niet beschouwd als een elektronisch betaalmiddel.
Voor de volledigheid geven we mee dat cashbetalingen steeds mogelijk blijven, zij het wel dat die dan beperkt moeten blijven tot max. € 3.000.